6 kroków focusingu

 
KROK 1


Tworzenie przestrzeni (Clearing a space)

Usiądź wygodnie, rozluźnij się. Skieruj uwagę do wewnątrz, do swojego ciała, szczególnie w obszarze brzucha i klatki piersiowej. Zaobserwuj, co pojawia się, kiedy zapytasz: „Jakie jest w tym momencie moje życie? Co jest teraz najważniejszą rzeczą dla mnie?”. Odpowiedzi szukaj w ciele – pozwól, aby same wypłynęły z niego, nie staraj się „wymyślać” niczego na siłę. Jeśli jakaś sprawa się pojawi, NIE WCHODŹ W NIĄ. Po prostu przywitaj ją, potwierdź, że ją zauważyłeś: „ aha, to to, znam to” i poczuj ją. Na razie tylko zaobserwuj, gdzie nosisz ją w swoim ciele. Następnie, w wyobraźni znajdź takie miejsce, gdzie możesz odłożyć tą sprawę czy sytuację na ten moment, tak, abyś mógł poczuć, że masz trochę przestrzeni „do oddychania”. Jeśli trudno jest odłożyć tą sprawę, możesz „powiedzieć tej rzeczy”, że odkładasz ją tylko na jakiś czas, na chwilę) Być może chcesz położyć ją na biurko. Albo na półkę. Może chcesz ją mieć na oku. Albo za plecami. Być może w szufladzie, tak żebyś wiedział, że tam jest, ale nie chcesz na ten moment jej oglądać. Albo, jeśli jest bardzo duże, może powinno być umieszczone za drzwiami czy w innym pomieszczeniu. Może jest bardzo delikatne i kruche i musi być na twoich kolanach albo blisko ciebie. Możesz objąć je ramieniem. Daj sobie tyle czasu, ile potrzebujesz, aby znaleźć właściwe miejsce… tak, aby ciało powiedziało: „Tak to dobre miejsce, żeby tą sprawę/tą rzecz położyć tu na ten moment” i tak, abyś poczuł się trochę oddzielony od tej sprawy. Możesz zaobserwować pewną ulgę. Albo trochę więcej wewnętrznej przestrzeni. Następnie sprawdzając na nowo w tym samym obszarze zadaj sobie ponownie to samo pytanie. Znowu poczekaj i poczuj w ciele, czy nie ma tam czegoś jeszcze. Zwykle jest kilka spraw. Należy wykonać tyle „rundek” ile jest konieczne. Nie należy się spieszyć czy popędzać. Być może jest kilka mniejszych spraw albo coś, co nazywa się „uczuciem w tle”. „Uczucie w tle” to takie uczucie, które jest tam od bardzo dawna. Jest tam tak długo, że już prawie w ogóle go nie zauważasz. Takie uczucia często mają przed sobą słowo „zawsze”.  Zawsze w pośpiechu, albo zawsze za wolno, zawsze trochę niepewny, zawsze nie wystarczająco dobry. I zazwyczaj w bardzo subtelny sposób zabarwiają nasze życie i interakcje z innymi ludźmi. Sprawdź, czy któreś z nich są obecne. I daj sobie czas, żeby znaleźć odpowiedni dystans również do tych uczuć w tle. Kiedy uda ci się dotrzeć do miejsca, w którym możesz powiedzieć, że jeśli te wszystkie sprawy byłyby załatwione, rozwiązane, to czułbym się całkiem dobrze w moim życiu – to znaczy, że udało ci się stworzyć przestrzeń - wolną przestrzeń.   


KROK 2  

Felt Sense 

Z tych wszystkich spraw, które się pojawiły wybierz jedną, na której chciałbyś się skupić. NIE WCHODŹ W NIĄ. Zaobserwuj tylko, jak odczuwasz ją w ciele. Zapewne sprawa ta ma wiele aspektów - zbyt wiele, aby o nich wszystkich pomyśleć. Jednak można „całościowo” poczuć ją. Możesz zadać sobie takie pytanie: „Jak czuję wszystko, co wiąże się z tą sprawą”. Pozwól sobie poczuć niewyraźne odczucie „całej tej sprawy”. Daj sobie tyle czasu ile potrzeba, aby to niejasne, niewyraźne uczucie uformowało się i przyjęło w tobie kształt. Uczucie to, to właśnie „felt sense”   


KROK 3 

Uchwyt (Handle)

Następnie zaobserwuj, czy jest jakaś szczególna jakość tego odczucia (felt sense) – słowo, obraz, być może wyrażenie, które chwyta jego istotę, cały sposób w jaki twoje ciało nosi w sobie tą sprawę. „Jakie to naprawdę jest?” Pozwól słowom, obrazom czy innym „symbolom” swobodnie wypłynąć. Pojawiające się słowa mogą być przymiotnikami typu: ciasny, ciężki, lepki, przerażający, ruchliwy, etc.   


KROK 4 

Porównywanie (Resonating) 

Jeśli coś (uchwyt) się pojawi, porównaj to z felt sense. Przechodź w tą i z powrotem pomiędzy tym obrazem, słowem czy wyrażeniem a felt sense bądź odczuwaną jakością. Sprawdź i zobacz czy pasują do siebie. Czy ten obraz, słowo czy wyrażenie pasuje do odczucia? Jeśli tak jest to poczujesz zdecydowane TAK w sobie, swoisty rezonans „Tak, to dokładnie to!”, „Ten obraz czy słowo dokładnie opisuje to uczucie”     


KROK 5 Pytanie (Asking) 

Teraz zapytaj: „Co jest takiego w tym problemie, w całej tej sprawie, co generuje taką jakość (którą właśnie nazwałeś bądź sobie wyobraziłeś)?”. Pamiętaj, żeby ponownie poczuć tą jakość, żeby być w bieżącym kontakcie z nią, a nie jedynie ją pamiętać. Kiedy ci się to uda, „dotknij” tego, pobądź z tym i zapytaj „Co czyni tą sprawę taką ______ ?” Inne pomocne pytania na tym etapie to: „Co jest tutaj naprawdę problemem?” „Co jest w tym najgorsze albo najlepsze?” „ Co jest sednem tej sprawy?” „Co/Kto robi to coś?” oraz  „Czego potrzebuje ten felt sense?” „Co potrzebuje się tutaj wydarzyć?” „Jakbym to odczuwał, gdyby wszystko było w porządku (z tą sprawą)?” „Czy jest coś co stoi na drodze temu?” „Co byłoby ulgą albo małym krokiem do większej przestrzeni – do świeżego powietrza tutaj?” „Gdyby ta sprawa mogła mówić – co chciałaby mi powiedzieć – jaką historię ? Daj sobie czas aby sprawdzić które z tych pytań pasuje do twojego problemu i zadaj je sobie w świeży i delikatny sposób. I uważnie czekaj na to, co chce się pojawić, co chce się wyrazić. Daj sobie tyle czasu ile potrzebujesz.   Jeśli odpowiedź przyjdzie szybko, bez pewnej ulgi, jakiejś zmiany w felt sense, pozwól jej po prostu przejść dalej. Wróć do ciała i na nowo znajdź felt sense. Następnie ponownie zadaj pytanie. Pozostań z felt sense, aż coś się pojawi i jednocześnie nastąpi pewna zmiana, pewne „rozluźnienie”     


Krok 6 

Przyjmowanie (Receiving)  

Przyjmij to co przyjdzie z otwartością. Pobądź trochę z tym, nawet jeśli jest to tylko niewielka zmiana. Zapytaj siebie – jak ten krok ma się do mojego życia? Jak wyglądałoby moje życie gdybym mógł utrzymać ten kawałek, pamiętać o nim, używać go, naprawdę włączyć go do mojego życia? I znowu daj sobie trochę czasu, aby pozwolić temu rosnąć i rozwinąć się. Cokolwiek otrzymałeś – bez względu na to, czy małe czy duże – jest jak dar albo łaska. Pamiętaj, aby ponownie kontaktować się z tym w przyszłości. I zaobserwuj , stosując ten krok – jaką zmianę dokonuje on w twoim życiu.                             





Jeśli w trakcie tych instrukcji w jakimkolwiek momencie poświęciłeś chwilę na odczucie i dotknięcie niejasnego, całościowego, cielesnego poczucia danego problemu – to znaczy, że udało ci się wykonać focusing. To czy pojawiła się zmiana czy nie – nie jest istotne. Zmiana przychodzi sama we własnym czasie. Nie możemy tego kontrolować.

News